יום ראשון, 19 בינואר 2014

עצי פרי מכול הסוגים

זלמן לבנה גוזם במטעים בשנות השבעים

מטעים היו מתחילת ההתיישבות בג'וערה ענף חשוב ומושקע מאוד בקיבוץ.מה לא ניסו לגדל..דובדבנים, אפרסקים,שיזיפים , ענבים, תפוחים ובסוף מה נשאר אבוקדו.

טוביה שילוני כותב בעיתון הקיבוץ:
עץ ראשון שניטע על ידי יהושע דיין לכבוד לידת בנו אמציה

26.2.1949

המטעים בימים אלה תנאי האקלים – הגשמים והקור, היו לטובת המטעים, ואם לא תהיינה הפרעות אקלימיות אחרות, יש לצפות לצמיחה נורמלית וטובה.השנה הודיעו לנו מתחנת הנסיונות ברחובות שלא לרסס בשמן חורפי.העידורים, בדרך כלל, אינם נעימים, והחיפוש אחר דרך אחרת של השמדת העשבים נמשך זמן רב.כבר אשתקד ניסינו לרסס חלקים בגנים, ולא בלי הצלחה. השנה עשינו ריסוסים נרחבים יותר, בגנים ובכרמים. יש לציין בשמחה שבינתיים התוצאות משביעות רצון בהחלט.זה יחסוך לנו ימי עידור רבים בעונה.מתברר, שגם לריסוס יש השפעה טובה להשמדת היבלית, שתופסת אצלנו שטחים גדולים. נלחמנו ביבלית שנים, ולא יכולנו לה. צריך לזכור שבאדמות כמו אלה שלנו, בלי טיפת מים, יש חשיבות גדולה לחיסול היבלית.יש לציין בצער, שלאחר כל ההתלבטויות והבירורים בענין העובדים, לא הגענו למצב טוב.שאלה רצינית, המעסיקה את העובדים, היא שאלת עתידו של ענף המטעים במשק. יש לנטוע כבר כיום גנים חדשים, למען יחליפו את גן א' וגן ב'.העובדים, יחד עם המוסדות, יצטרכו לשבת על המדוכה, לשקול ולהחליט.

הפסקת שתייה- יעקב ברעם נוטע



22.1.1955
נסתיימה נטיעת הגן החדש – גן ה'. זנים חדשים לגיוון מטע השזיפים.על שטח של 51 דונם ניטעו 2540 שתילי שזיפים משישה זנים.הזן הראשון – מטלי, ימלא את מקומו של הביוטי, שאינו מצטיין ביותר באיזורנו. את מקומה של הסנטה רוזה, שאינה פורה אצלנו, ימלאו הזנים בורבנק, סצומה ומריפוזה.כל השתילים מהמשתלה שלנו.במצב זה של חוסר שתילים לנטיעה בארץ, נהנינו מהשתילים שהוכנו לנטיעה זו.יש לציין שהשנה הייתה בחירה קפדנית בבחירת השטח למטע, והצלחנו לקבל את השטח המתאים ביותר לשזיפים.לאחר שנתיים של פוריות גבוהה בשזיפים, מבחינה יחסית, יש להקפיד במיוחד על טיפול קפדני בעצים, על מנת להחזיקם ברמה נאותה, ושמירה עליהם מפני דילדול מופרז. הווי אומר, תנאים מקסימליים של עיבוד, זיבול, השקאה וגיזום.יש לדון בכובד ראש על הקמת חבר עובדים מתאים, ובמספר מספיק, שיאפשר יציאה למרחב, והעמדת הענף על רמה בעלת הישגים גדולים ויפים.
גיזום עצים

אין תגובות :

הוסף רשומת תגובה