יום שבת, 6 בספטמבר 2014

להיות אספן צעצועים

מכשפה מאוסף הבובות של עקיבא- צילמה עופרה בריל



להיות אספן צעצועים  


עקיבא הוא בן קיבוץ אפק , מהבנים הראשונים שנולדו בראשית מלחמת העולם השניה.עוד מילדות הוא זוכר את האיסוף האובססיבי שלו לצדפים בחוף הים, מהעצים שנפלטו היה מגלף.
אוסף כלי נחושת ומשקלות וכלים שימשו את הישוב היהודי בצפת ובירושלים.איסוף שלא היה בו סדר .
את הילדות בקיבוץ הוא זוכר כילדות בריאה ויפה רק המחסור בצעצועים ובאוכל היוו תזכורת למצב הקיומי בו היו כל חברי הקיבוץ באותם ימים.
למזלו היה לו אבא של ידי זהב , אבא נגר שהיה מכין צעצועים מכל השאריות שנשארו בחצר ובנגריה.
הזיכרון החוויתי ביותר הוא אותו סוס עץ נדנדה , שאבא הכין מחומרים של מטוס איטלקי שנפל  ליד חוף הים קרוב לקיבוץ.

האב החרוץ חיפש חומרים מהמטוס מהם יוכל  להפיק תועלת ועשה כמה צעצועים מהכיסאות של הטייסים  מזנב המטוס ולוח השעונים.
סוס העץ היה אטרקציה בלתי רגילה בקיבוץ והילדים רבו על הזכות לרכב עליו.
כיום גר עקיבא עם משפחתו בטבעון ויום אחד - אחד מחבריו הביא לו את סוס העץ של ילדותו.  
                             


למה החלטת להתרכז באיסוף צעצועים?

- הגעתי למסקנה שהצעצוע מסמל תקופה הכי טוב,יש לו אורך חיים קצר כחמש שנים ואחרי זה הילדים נפטרים ממנו ,הילד גדל,המודה משתנה.בשוק האספנות כבר כמעט ולא ניתן למצוא צעצועים מצללויד ,כי החומר הזה  דליק מאוד ומסוכן לילדים.אחר החלו לייצר צעצועים מבקלית, ובקלית הייתה נשברת בקלות.אחר החלו לייצר צעצועים ממתכת-אבל גם מהחומר הזה צריך היה להיזהר.
מה שנשאר שנים רבות ובמצב טוב אלו הצעצועים מעץ.בכל שנות האספנות שלי , נמשכתי לעבודות יד של ילדים שנעשו מעץ ועבודות של סבים שייצרו למען הנכדים , גילוף מכל הסוגים.גם היום שאני כבר מאוד מתמצא בעולם האספנות , אחד הדברים שהכי מרתקים אותי זה עבודות ילדים והורים בגילוף בעץ.
היום בעבודות יצירה עם ילדים , קצת קשה להלהיב אותם בעבודה על עץ,היום יש פימו ודס ועוד חומרים שקל יותר לעבוד אתם ולראות את המוצר המוגמר מהר יותר .

לעקיבא כמה מחסנים  בו הוא מאחסן את כל האוסף האדיר שלו.בקיבוצו ניתן לו מחסן בירושלים ובביתו בטבעון –חלומו למצוא לכל הצעצועים אכסניה מכובדת יותר בה אפשר לראות וללמוד.

היית רוצה שהצעצועים האלה יוצגו בתערוכה?

-בהחלט,המודל שלי  לקוח מצרפת.שם באחד מבתי המלון שהיינו , הבעלים אספן  של תיבות נגינה וכלים מוזיקליים ,תיבות נגינה ,פטפונים ישנים ועוד... האוסף  מוצג ליד בית המלון.כל כך יפה ומפתיע.אוסף של מאה שנה.

עקיבא עם בובה אפריקאית - צילמה עופרה בריל



כמה אתה מעריך יש לך צעצועים באוסף?

- כ-3000 עד 4000 צעצועים.
בעיני צעצוע הוא גם אותו סליל עץ שהילדים בשנות החמישים היו סורגים בעזרתו מין תולעת ענקית של צמר, או, חוט רגיל ומכינים תחתיות לסירים.או אותן משרוקיות שהיינו מכינים מקש או מסרקים מעץ חתוך.אני מחפש את היצירתיות וברגע שאדם או ילד מייצר מכשיר שבעזרתו הוא יכול ליצור דברים אחרים בעיני זה שווה איסוף.

ב-1989 יוצאת משפחת וסרמן לשליחות בפורטוגל כדי לעבוד עם היהודים האנוסים שהתכוונו לעבור גיור כהלכה.מפגש מרתק.

אנוסים אלה יצרו צעצועים בזמן היותם אסורים ביהדותם?

-לא ,הם היו יותר מדי עסוקים בהישרדות..אבל כתוצאה משהייה שלנו בצפון פורטוגל ובצפון ספרד נחשפתי ליצירות מדהימות של צעצועים העשויים מחומרים שנמצאו בשטח.

על בסיס מה נוצר צעצוע? אגדת עם או צרכים של ילד?

- יש ויש.היפים ביותר הם אלה הנוצרים כתוצאה מרעיון,מחשבה,עיבוד עיצוב של ילד,דווקא אלה שילדים מייצרים אין ערוך להם.
צעצועים  מפורסמים נוצרו כדי לשמח ילדים,להעסיק אותם על ידי מבוגרים.לפני שנים זה היה מאוד באקראי –מישהו פיתח משהו – נוצר ביקוש למשהו יפה כמו : המוצרים של מרגרט שטיץ ואז נוצר מיד שוק.


מי הייתה מרגרט שטיץ?

מרגרט הייתה גרמניה עם חוש מפותח לעסקים.היא בזמן הנכון עשתה את הדבר הנכון.הקימה מפעל לארנבים,פילים,פרות,וסוסים.החיות היו מצופות מבד המצופה בשעווה ממולאות בנסורת . חלקן נעשו מעורות אמיתיים (פרה-סוס).

הביקוש הגדול לצעצועים האלה,הצורך לצאת עם כמות גדולה לשוק שייכלל לאט לאט את העשייה.
האילוץ להמציא מכונה לעשיית צעצועים,להמציא מנגנון לצעצוע או להמציא את הצעצוע עצמו זה היה גאוני.קחי לדוגמא את הפלימוביל והלגו.כשיש כבר משהו טוב חייבים לשמור עליו ולרשום אותו כפטנט.

יש ניסיונות להחדיר לשוק מאות ואלפי משחקים ,לפעמים עוברות שנים עד שצעצוע נכנס או לא נכנס לשוק , או שהייצור שלו מפיל את המפעל והחברה או בזכותו החברה גורפת רווחים.

למשחק צריך שיהיה גם "אב רוחני" שיאמין בו ולא יוותר כמו שקרה למונופול. המונופול הומצא על ידי יהודי מובטל שנקרא ג'שוע כהן אחרי המשבר הגדול בארצות הברית בשנת 1923.הבחור ביקש הלוואה של 400 דולר (בזמנו הרבה כסף)לייצור המשחק.
הבנק אחרי לבטים רבים אישר לו את הסכום.בגרסה הראשונה שנבדקה על ידי מומחים נאמר לו שאין שום סיכוי למשחק,הוא מסובך,יש בו הרבה טעויות של קנייה ומכירה,יש שגיאות בניסוח,אין סוף של מכשולים.
ג'שוע התעקש ואחרי שנתיים הוציא ווריאציה חדשה מתוקנת יותר זולה  מאוד , שווה לכל כיס והמשחק התקבל בבום ענקי.מי היום לא מכיר מונופול-בית ספר לסוחרי נדל"ן קטנים.משחק מקסים..

לאיזה משחק היית נותן את הדירוג הגבוה ביותר?

- ללגו הדני.הלגו הוא בעצם משחק של בדידים,יחידות.במשך השנים הדנים עיצבו ופיתחו מערך שלם של פרופילים שאפשר לעשות בו הכל- חלליות-מעבורות חלל וכול מה שמאפיין את החיים המודרניים.
השבדים גם יודעים לשווק את המשחק באגרסיביות רבה בכל המדינות.הלגו כבר קיים משנת 1936 משחק ישן , שכל שנה הופכים אותו בדרך שיווקית נכונה לבסט סלר.אני רואה איך הנכדים שלי בונים בהתלהבות ועניין בקוביות הלגו.
היפה במפעל הדני שהם נותנים את השם רק אחרי שהאיכות מוכחת,חומר טוב הוא חומר של נשחק אחרי כל כניסה ויציאה.

הפשטות והיופי נותנים למשחק חיים ארוכים.
גם סוס העץ הוא אחד  המשחקים היפים ביותר.יש לי תמונה בספר של ההיסטוריה של המשחקים והצעצועים , בו רואים את מרגרט מלכת אנגליה כילדה  קטנה רוכבת על סוס עץ
בשנת 1937 .
לסוס העץ יש היסטוריה של כ- 200  שנה בערך.יש בו גימיק משגע גם סוס שילדים אוהבים לרכב עליו וגם נדנדה ולפעמים הוא גם יפה.
עקיבא מביא  סוס נדנדה ומציבו בסלון.
-רואה את הסוס הזה? הוא עשוי בצורה מאוד רשלנית.לפני כחודש טיילתי בשוק הפשפשים בחיפה ומצאתי את הסוס הזה קצת שבור אבל עם סימנים שפעם הוא היה סוס.
המוכרים בשוק יודעים להעריך חפץ על פי צבע האבק-שכבת האבק נותנת את התיארוך והסוס הזה על פי שכבת האבק נבנה בתחילת שנות ה-50.יוצר הסוס לקח חתיכות עץ של ארגזים שהגיעו מגולת צרפת-כי כתוב עליו בצרפתית.
על פי דרך החיתוך אני רואה שלא היו לו כלים לחתוך יפה את העץ.הסוס הזה לא היה בשימוש כמעט,כי מסיבה כלשהי הוא בכלל לא שחוק.אפשר לעשות ממש מחקר ארכיאולוגי על סוס עץ מרופט.


יש הרבה סיפורי ילדים מפורסמים שבעקבותיהם נוצרו צעצועים...

 - כן ודאי , עולם הצעצועים משולב עם עולם האגדות.אניד בלייטון סופרת ילדים האנגלייה הפורייה ביותר במאה ה- 20 כתבה לגיל הרך ולבני העשרה מבין סיפוריה הבולטים היה - עלילות נדי פעמוני – בעקבות סיפוריה נוצרו צעצועים רבים.  כל דמות של נדי הייתה צריכה להיות עם תווית כדי למנוע זיוף.
במשך שנים עשר שנה סיפרה אניד את סיפורי נדי וכל שנה הוא היה בדמות אחרת.
הטריק השיווקי הזה עזר לכל הצדדים.ילד שקיבל נדי בשנה מסוימת שמע ברדיו סיפור על נדי חדש ומיד רצה את הוריאציה החדשה.לאט לאט נוצר אוסף של נודים נהדרים.
יום אחד עמדתי מול עשרה נודים כאלה בחנות ולא ידעתי במי לבחור- אבל זכרתי את גיבור הילדות שלי- נדי פעמוני ובחרתי בו.
ב-1850 פורסם סיפור גרמני על ילדה קטנה שהתעקשה לא להתלבש חם בחורף הקר של גרמניה –הסיפור נקרא "שרלוט הקפואה".סיפור ילדים שבא לשרת אמהות שנאלצו להלביש את ילדיהן בימי החורף הקשים ."שרלוט הקפואה" הפכה לגיבורת תרבות ,נכתב עליה שיר ונוצרו בובות בדמותה.

טדי הדוב זו דמות הכובשת את העולם כבר יותר ממאה שנה ב- 1902 נוצר הדובון הראשון.בתחילה הוא נוצר כקריקטורה ב"ושינגטון פוסט". 

הסיפור מתחיל עם הנשיא האמריקאי תאודור רוזוולט.רוזוולט הוזמן יחד עם עוזריו לשיחות בעיני סכסוכים על גבולות בין מדינות.

רוזוולט שלא יורה בדובים

כשהיה לו חצי יום פנוי יצא לציד דובים ביער.
אחד מעוזריו תפס דוב כזה בחבל ואמר לרוזוולט "טדי תירה בו!!" רוזוולט אמר לו "תסלח לי אני ככה לא הורג דובים.."
אחד מעוזריו של רוזוולט שהיה נוכח באירוע צייר קריקטורה ל"ושינגטון פוסט".מאז הצטייר רוזוולט כמגנם של חיות הבר.
כך גם טדי הדוב קיבל את שמו.  


גם וויני פו הדובה הגדולה מהספר "פו הדוב" קיבלה את שמה בזכות - דובה שקיבל גן החיות בלונדון ממשלת קנדה מוויניפק עיר גדולה בקנדה.
הסופר ובנו הסתובבו בגן החיות התרשמו מהדובה והעניקו לדובה שבסיפור את שמה.




טדי הדוב התפרסם לא רק בארצות הברית אלא בכל העולם.
לכל עם יש את הדובי שלו.הדובי הולך לישון עם הילד,קם אתו בבוקר ,מלווה אותו כתיק בלכתו לבית הספר.
יש בדמות הזו עם העיניים הטובות משהו שמבקש קירבה.

יש לי ספר שלם העוסק רק בדובונים.תראי את התמונות.
תראי כמה שהם יפים..כשפורצת מלחמה , גם הדובי מגויס במלחמת העולם השניה כטיס ויש לו כובע טייסים ומשקפי טייסים ויש שהוא לובש קסדה.
בעונת השלג הדובי יוצא עם מזחלת,יש דובי קרקס הקופצים על טרפז ,יש דובים למדניים,דובים לבנים ושחורים ,דובים שהולכים להתחתן , ודובים שעובדים במשמר המלכה.

יש נטייה אצל יצרני הצעצועים להאניש את הצעצוע...

- נכון.צעצועים שלא מאנישים אותם פחות מדברים לילד.
גם החומרים מהם עשויים הצעצועים מאוד השתכללו,הפרוות הסינתטיות,הרכות,העיניים העצובות הופכות את המוצר הזה למוביל בעולם אצל ילדים.
עקיבא נוטל בידו בובה צבעונית עשויה מחומרים מאוד פשוטים.
תסתכלי על הבובה הזו "הוא אומר ועיניו מבריקות" סיפורה נוגע ללב.
קניתי אותה באחד הירידים של יום ראשון בלונדון.באחד הדוכנים עמדה בחורה מולטית , רק עם הבובה הזו.מיד נתפסתי לבובה בגלל האוטנטיות שלה,היא לא עשויה במקצועיות אלא עבודת יד של ילידים.

הבחורה סיפרה שבהיותה בת חמש הוריה נסעו לחופשת מולדת לאיים הקריבים והשאירו אותה לבד עם סבתא כשהיא רק בת חמש.
כשחזרו משם הביאו לה במתנה את הבובה הזו.כילדה היא קצת התאכזבה בתחילה אבל במשך השנים היא מאוד נקשרה לבובה והייתה הולכת אתה לישון עד גיל שמונה עשרה.
הבובה עשויה מחומרים מקומיים,בדים פשוטים,תפירה גסה אבל עם המון אהבה.


פה יש לי עוד בובה שהיא מזימבבוה.
הבובה הזו עשויה מאשפה,חוט ברזל מגולגל עם בד כדי לתת לה את העובי.אבל תראי איזו בובה נהדרת,תראי את הישבן המאפיין כל כך נשים באפריקה.

סוס העץ מילדותו של עקיבא


האישה שייצרה אותה לא  טרחה לצייר לה פנים אבל היא מאוד רצתה שתצא לה בובה יפה,אז יש לה כובע וסרטים ומחרוזת קטנה.תראי איזו יצירתיות.

בעולם השלישי איזה סוג משחקים יש לילדים?

- היצירתיות שם עולה על כל דמיון..הם עושים משחקים מחומרי פסולת, החומרים הזמינים ביותר,פסולת של בנייה,פסולת של מתפרות,ריפודים,ועוד סוגים שונים של חומרים.הם בונים יופי של דברים.

משחקים לילדים זה לא דבר מובן מאליו-ההיסטוריה של משחקי ילדים מתחילה רק לפני כ-150 שנה.
עד אז חשבו שמשחקים מביאים מחלות וזו ברכה לבטלה.
האמונה הייתה שמשחק בעצמות מביא את השדים.ילדים היו עסוקים בעבודת משק הבית וחלק קטן הלכו לבית ספר.

מי המציא את משחק  חמש האבנים שבילדותנו שיחקנו בו המון?

-הו-זה משחק חובק עולם.
לישראל הוא הגיע מהתפוצות.מצאתי שגם בארצות הברית משחקים בו,גם בסין (בסין האבנים יותר עגולות) וגם בצרפת .
בצרפת  הילדים היו משחקים בו בעזרת עצמות בהמשך הזמן ייצרו אותן מפלסטיק.  


מה יש מאחורי סיפור פינוקיו?

- יש בו הרבה אלימות,בכלל באגדות האחים גרים ובסיפורי ילדים אחרים בייחוד בגרמניה , יש המון אלימות. 
תראי מה מקס ומוריץ עושים.. מעשי שטות הגובלים בסדיזם.מוציאים את המיץ לאנשים.
המיוחד בפינוקיו הוא המסר לסבאים-לכו תעשו צעצועים לנכדים שלכם.

כשהייתי עושה סדנאות להורים סבים וילדים הייתי אומר-בואו נהייה כמו סבא ג'פטו.
פינוקיו כבובה קיבל אלפי צורות שונות.זו אחת הדמויות המפורסמות ביותר בעולם,אין לו מקבילה.
וברגע שוולט דיסני נכנס לתמונה וייצר מהסיפור סרט , הוא הפך אותו ללהיט עולמי.
אולפני דיסני ברגע שהם  עשו מפינוקיו , מבקס באני ,  ממיקי מאוז, סינדרלה ועוד...  סרטי ילדים - הם הפכו את הדמויות האלה לדמויות שאין ילד בעולם שלא מכיר אותן. .
הפכנו להיות כפר קטן הניזון מאגדות עם מופלאות. ועל כך יש רק לברך..












  

אין תגובות :

הוסף רשומת תגובה