יום ראשון, 23 בנובמבר 2014

גן התומר - כתב יגאל דפני





חגיגת ביכורים בגן התומר 1994 צילם  אביב שרון


גן התומר - כתב יגאל דפני- בן עין המפרץ

חלום גן התומר נולד  כאשר ישבתי על טרקטור וכיסחתי את צמחי הקנה סביב עץ התומר. עץ התומר שהפך עם השנים לסמל הקיבוץ. העץ הזקוף והגאה ששרד בלב הביצה, סיפורים רבים לו לתומר עליהם גדלנו ילדי עין המפרץ.

כיסוח הקנה סביב עץ התומר התרחש לרגל כניסתם לתנועה של ילדי קבוצת דקל  הקבוצה של הבת שלי חגית.
כיצד הופכים חלום שהוא פרי דמיונך למציאות. איש לא ביקש ואולי גם איש לא רוצה בו. כיצד מניעים קיבוץ להיות שותף ולהגשים חלום שהוא שלך?
חולפות מספר שנים, אני ממתין לשעת כושר. שנת 1988 מתקרבת, בשנה זו יציין הקיבוץ יובל לעליה על הקרקע, זה הזמן המתאים להגשמת החלום.
בתזמון נכון החלום הופך לפרוייקט, והפרוייקט החל מתגלגל. לצוות המוביל מצטרפים שני חברים שנדלקו לרעיון, דורון ילון רכז הבניה ואדריכל במקצועו ושלמה אשכול אדריכל צעיר בן המקום. שלמה נבחר לאדריכל הפרויקט.

שלמה אשכול מסביר את תוכניות גן התומר לחברי הקיבוץ



במהלך הפרויקט שותפו חברים רבים ככל שניתן. נבחר צוות מנחה רחב של בעלי עניין, נכתבה פרוגרמה, הוצגו תכניות, נערכו דיונים, נבחר השם, הפרויקט הוצג לקיבוץ, תומחר וקיבל את אשור הקיבוץ.
יישום הפרויקט בשטח בוצע בעזרתו של מנס רץ (ז"ל) איש בנין ותיק ומהנדס במקצועו. בשלב ראשון בוצע נקוי הסביבה וחשיפת עץ הדקל מענפים יבשים. נתגלו ארבעה בנים    (חוטרים צעירים) לרגלי עץ התומר המקורי.  
שגזעו נשאר זקוף אך ללא ענפים. ניתן לראות זאת כמשל לחילופי הדורות בקיבוץ. כלים כבדים עלו על השטח הזיזו אדמה ובנו אמפיתיאטרון הפונה מזרחה, אל עץ התומר, ברקע נשקפים הרי הגליל התחתון, לצד העץ נבנתה במה גדולה, מאחורי עץ התומר נחפרו בריכות מים לזכר הביצות בעבר. עץ התומר במרכז וסביבו מסלע. נחל הנעמן זורם לצד הגן.
השלימו את המלאכה עובדי המשתלה, המים והנוי. גן התומר התכסה במדשאה, נשתלו צמחים, עצים, ושיחים מתוך ראייה שלא יסגרו את המרחב הפתוח.

חג ביכורים 2002- צלם שמואל שמואלי


המבקר העומד בגן התומר נמצא באתר בילויים  , ממול יראה את הקיבוץ והמגדל המתנשא ומהצד האחר יראה את שדרת הדקלים עד בית הקברות.
'גן התומר' נבנה כמתנה לקיבוץ עין המפרץ בשנת היובל לעליה על הקרקע. גן אירועים ובילוי אשר משמש את הקיבוץ לחגים כמו שבועות, ל"ג בעומר, מסיבות קיץ, חתונות, בילוי משפחות, זוגות, ילדים ועוד. 


חג ביכורים 1994- צלם  אביב שרון


אין תגובות :

הוסף רשומת תגובה