יום שני, 14 בספטמבר 2015

סיפור חיי - ברל קרן מספר על העלייה לג'וערה

הכנות לנשף הסיום בחדרה לקראת העלייה לג'וערה 1937

ביוני 1937 התחילו ההכנות לעליה לג'וערה.הצטרכנו לבחור 30 איש לפלוגת החלוץ, שחלקם ישמשו כ"נוטרים"בשכר.כולם רצו להיבחר ולוועדת ההתיישבות היה קשה להחליט.
ב-3 ביולי , לפני היציאה, קיימנו נשף פרידה מרגש וב-4 ביולי יצאנו בארבע ממשאיות עמוסות בדרך ואדי ערה למשמר העמק.פנינה נשארה בחדרה לטפל בתינוקות.

מתארגנים בחדרה לעליה לג'וערה

ג'וערה
יצאנו מחדרה בארבע משאיות.אחרי מסע ממושך דרך ואדי ערה הגענו למשמר העמק.קבלו אותנו שם בשמחה ובהתרגשות וערכו לכבודנו "מסיבת עליה".למחרת השכם בבוקר יצאנו לעבר ג'וערה.הצטרפו אלינו חברים רבים מקיבוצים
 ומה "ההגנה"  כדי לעזור להקים את מחנה היישוב עד הערב.ילדי משמר העמק ליוו אותנו בצאתנו.נסענו בדרך בין הזורע ליוקנעם,ומשם פנינו לרמת השניים,עברנו בין הגבעות השוממות עד שהגענו לרגלי ג'וערה.

לא היתה אז דרך אל ראש הגבעה,רק שביל צר הוביל למעלה ולא ניתן היה להעלות את המשא במשאיות.פרקנו את הציוד והתחלנו להתארגן להובלתו על הגב.
רבים התגייסו עם טוריות ומכושים להרחיב את השביל,ואז איזי,שנהג באחת המשאיות,החליט לנסות לפרוץ קדימה בדרך שהוכשרה במקצת.
הוא נתן "שבונק" וזינק למעלה,מתפתל פה ושם כדי להתגבר על המכשולים,והוא הצליח!
אחריו עלינו נושאים את החבילות והציוד והתחלנו בהקמת המחנה בצד הדרומי של הגבעה היה עדין הכפר הערבי ג'וערה, כפר של חושות.
בצד הדרומי של הגבעה היה עדין הכפר הערבי ג'וערה, כפר של חושות.בנינו גדר סביב המחנה עד לגבול החושות.מסביב למחנה הקמנו עמדות שמירה,על הבית הגדול היו עמדת שמירה ופרוז'קטור.היה לנו קשר איתות עם קיבוץ שריד.את הבית שיפצנו למגורים.למטה היה  המטבח,אבנים שימשו כמושבים.מתחת היה הסליק הראשון.מצד מערב היו הצריפים למגורים מוקפים "ביצורים"  (גדרות אבנים ) והיה גם מגרש אוהלים.