יום שישי, 2 באוקטובר 2015

מכתבים מהעבר - אפרים טיקטין כותב ליהודית קוצר - 1936









 פרסום של צרור מכתבים בין אפרים טיקטין ויהודית קוצר מתקופת היות חברי הקיבוץ  בחדרה 1936
לפני כשנתיים הובא לארכיון הקיבוץ מסמך מרגש מאוד ,  חליפת מכתבים בין אפרים טיקטין לחברתו לחיים יהודית קוצר. מחליפת מכתבים זו אפשר ללמוד על החיים  של חברי הקיבוץ בחדרה וכן על החיים בקיבוץ משמר העמק , בו חי באותה תקופה אפרים כמקום הכשרה לעיסוקו במטע.
אפרים סיים את תקופת ההכשרה חזר לחבריו שעלו לג'וערה ב1937.
יום אחד בחזורו  הביתה  ערבים שמו מארב לעגלה בה נסע ואפרים נרצח יחד עם חברו אליעזר. לאפרים נולד בן שנקרא אפרים טיקטין.






                                         

 

 

 

 

 

אורחת אמריקאית  שקשה לעמוד בפניה  


יהודית נחמדת!                                                   משמר העמק -   יום שני
הימים חמים מאוד, ובכל זאת אני מצונן קשה, איזה פרדוקס.כנראה שהצטננתי השבת מההשקאה במשתלה.אני מרגיש כמו שאומרים " זיפת "   נזלת וכאב ראש.
אני כבר מחכה בקוצר רוח לימים האחרונים של פסח, אל תשכחי רק לומר לנהגים שיעמדו לקחת אותי.
נחמדת, אני כבר כל כך הרבה זמן לא ראיתיך , זה ממש נורא.חבל שהאצבע שלך התרפאה כל כך מהר, אולי יש לך כבר איזה אצבע חדשה, אחרת כנראה שכבר לא נוכל כל כך הרבה להתראות.

יחזקאל נסע, וכבר הכניסו לנו בחדר איזו אורחת אמריקאית –אש להבה. אינני יודע איך שאני אעמוד בניסיון, זה ממש מסוכן.לו ראית איזו עלמה ואיזה בגדים  יקרים של משי, זה ממש תענוג להביט.

היא באה ככה איך לומר לטעום טעם של חיי קיבוץ, לנסות לעבוד קצת , אם זה לא יהיה יותר מדי קשה עבורה, היא רוצה להיכנס לאיזה קיבוץ.

היום היא עבדה כבר חצי יום, ולא יכלה יותר.כמה חבל על הציפורנים היפות האלו.
כנראה יהודית, שאנחנו לא יודעים בכלל כמה טובים החיים בקיבוץ, בעיר כנראה כולם מקנאים בנו וחושבים שאלו הם חיים נהדרים, ואנחנו לא ידענו את זה כלל.

מה נשמע אצלנו יהודית?
מה המצב הכללי?
נדמה כאלו שנים שאני כבר רחוק מהבית.יש לי הרגשה כזאת.כתבי לי יותר על המצב.שמעתי שיהודית שהייתה אצלנו , מספרת נפלאות מהקיבוץ שלנו.המסיבה לרמה (לינדהיים) מצאה חן בעיניה, בייחוד השולחנות המסודרים יפה.
נחמדת, אני אוהב אותך מאוד ורצה כבר קצת להיות אתך ולשוחח אתך קצת.
מכתבים כבר קשה לי לכתב , יותר טוב לדבר פה לפה.

אשה אמריקאית - לוחמת במלחמת העולם השנייה

וקצת לנשק אותך, כבר נדמה לי שכבר שכחתי איך.אבל אני חושב שכשאבוא הביתה אזכר קצת.
למה את לא כותבת לי איך שאת מרגישה בכלל? יש לי הרושם שכבר קצת התרגלת בלעדי, ושאת לבטח כבר לגמרי לא מתגעגעת.אני כבר אצטרך לבדוק את זה כשאבוא.

ובכן יהודית, נודה למשה רבינו שהוציא את אבותינו ממצרים ושיש לנו בגלל זה חג הפסח, חג החופש והדרור.
להתראות ונשיקות רבות
שלך אפרים  




מפגש חברים עם  רמה לינדהים  לידה יוסף וילפנד אברהם פיין איבי גולן 1963


משתלת עצי יער - עין השופט שנות החמישים







t

אין תגובות :

הוסף רשומת תגובה