יום חמישי, 15 באוקטובר 2015

מכתבים מהעבר- ניטעה רמת רמה לינדהיים במשמר העמק

הייתה נטיעה של רמת רמה (לינדהיים)



אפרים טיקטין


 

 מכתבים בין אפרים טיקטין ויהודית קוצר מתקופת היות חברי הקיבוץ  בחדרה 1936
לפני כשנתיים הובא לארכיון הקיבוץ מסמך מרגש מאוד ,  חליפת מכתבים בין אפרים טיקטין לחברתו לחיים יהודית קוצר. מחליפת מכתבים זו אפשר ללמוד על החיים  של חברי הקיבוץ בחדרה וכן על החיים בקיבוץ משמר העמק , בו חי באותה תקופה אפרים כמקום הכשרה לעיסוקו במטע.
אפרים סיים את תקופת ההכשרה חזר לחבריו שעלו לג'וערה ב1937.
יום אחד בחזורו  הביתה  ערבים שמו מארב לעגלה בה נסע ואפרים נרח יחד עם חברו אליעזר. לאפרים נולד בן שנקרא ארים


















יהודית נחמדת!                                                         משמר העמק  יום רביעי

באתי בסדר.התחלתי מיד לעבוד.אחרי העבודה הייתה הנטיעה של רמת רמה (לינדהים) ואני ברכתי אותה בשם הקיבוץ.
היה טקס קטן אבל די יפה.הקן עם הדגל האדום וכול הקיבוץ הלכו מסודרים בשורות ושרו.כשבאו למקום היו ברכות , אחור כך כולם נעמדו , כל אחד על יד שתיל שהיו כבר מפוזרים.


ניתנה ירייה ברובה צבאי בתור סימן - וכולם ברגע אחד נטעו את כל החלקה.
זה היה מראה יפה מאוד לראות את כולם עומדים כפופים על יד השתילים ומחכים לסימן.
רמה הייתה נרגשת מאוד.

 

רמה לינדהיים

כולם מזכירים לי על הנשף המוצלח אשר היה בזמן העדרי ושואלים  אותי איך זה נסעתי לפני הנשף?
אבל אני בקרבי צוחק מהם, אני לא מנסה להסביר להם אפילו שהיה לי כדאי לא להיות בנשף.


אני עוד נמצא כולי  תחת הרושם של הקיבוץ.אמרתי לך שהתרשמתי קשה מאוד מהמצב בקיבוץ וקשה לי לשכוח מאת זה.
יש הרבה לדבר על זה אבל אומר לך את האמת שיותר כדאי לשכוח, ואני באמת מתאמץ את זה.כי כל מה שאני מרבה לחשוב , אני מרגיש יותר רע.
אולי יקרה איזה נס והמצב ישתנה לטובה, אני מחכה כבר בקוצר רוח שיהיו כבר איזו צעדים ממשיים לקראת ההתיישבות.
אני בטוח שזה הדבר היחידי אשר יכול להציל את הקיבוץ שלנו מחורבן.
יהודית, אני מבקש אותך מאוד שתשדלי לקבל את המכתב של משה ולשלוח אותו אלי, אני מצטער מאוד למה שעזבתי מבלי לקרוא אותו.אולי שיחזקאל יביא אותו אתו.
נפגשתי כבר עם יבלונקה והוא המטיר עלי כל כך הרבה שאלות שהרבה מהן לא ידעתי לענות, ונוכחתי שבאמת בגללך שכחתי להתעניין בהרבה דברים.
היינו באמת כל כך הרבה זמן יחד..
אבל אני מרגיש את עצמי עכשיו טוב.אני מרגיש שאני מסוגל עכשיו להתחיל  בפרשה חדשה של געגועים.יש לי כוח מספיק.
ככה עוד כמה פעמים וחאלס!!אחר כך תעבור כל הפרובלמה.
תאמרי ליחזקאל שמרבים לשאול אותי למה שהוא לא חוזר וקשה לי באמת להסביר.סדרנית העבודה עיקמה מאוד את האף שלה, שעקום בין כה קצת.הם באמת חושבים פה שאנחנו עושים לנו יותר מדי חגים.
אברהם (פיין) ישנו פה והביא אתו חדשות טובות מאמריקה.העניין הולך ומתקדם, רק אצלנו עוד  הכול עומד על מקום אחד.
יכול להיות שבקרוב גם ייצא לפועל הביקור בג'והרה, יחד עם וייץ (יוסף).
אני מתכונן להיות עסוק מאוד במשך הזמן .אני רוצה להתחיל ברצינות לקרוא הרבה. כמו כן אני כותב עכשיו דין וחשבון על ההכשרה שלי שגם כן ייקח אצלי הרבה זמן.
עם השעורים באנגלית וערבית אני ביחד אהיה עסוק מאוד.
יתכן מאוד משזה גם ישפיע קצת על האורך של המכתבים שלי, בכל אופן אני מקווה שכבר לא תכתבי לי מכתבים כאלו כמו שכתבת לי בסוף.
אני רוצה שיהיה לך אמון אלי כמו שיש לי אמון אליך.אני תמיד משתדל להבין את מצבך.
שתשתדלי שיפתחו את התמונות מהר, שתוכלי עוד לשלחם עם יחזקאל או עם בני.
שלום וברכה
שלך אפרים
כתבי הרבה



אברהם ופרידה פיין בחדרה 1936

 
סדרני/ות עבודה צקי לביא ורחל רימון 1963

















סדרני עבודה אליהו יקיר ונעמי קלסקי 1966


אין תגובות :

הוסף רשומת תגובה