יום שישי, 9 באוקטובר 2015

מכתבים מהעבר- ביקור בג'וערה וטיול מקצועי שנדחה



 אצטרף לביקור המהנדסים בג'וערה


 

 מכתבים בין אפרים טיקטין ויהודית קוצר מתקופת היות חברי הקיבוץ  בחדרה 1936
לפני כשנתיים הובא לארכיון הקיבוץ מסמך מרגש מאוד ,  חליפת מכתבים בין אפרים טיקטין לחברתו לחיים יהודית קוצר. מחליפת מכתבים זו אפשר ללמוד על החיים  של חברי הקיבוץ בחדרה וכן על החיים בקיבוץ משמר העמק , בו חי באותה תקופה אפרים כמקום הכשרה לעיסוקו במטע.
אפרים סיים את תקופת ההכשרה חזר לחבריו שעלו לג'וערה ב1937.
יום אחד בחזורו  הביתה  ערבים שמו מארב לעגלה בה נסע ואפרים נרצח יחד עם חברו אליעזר. לאפרים נולד בן שנקרא אפרים

 

















שלום רב, יהודית!                                       משמר העמק יום רביעי

בעצם רציתי כבר מזמן לכתוב לך, אבל דחיתי פשוט את מכתבי מיום ליום, כדי שאדע משהו יותר ברור בקשר עם בקורי בבית, ובינתיים גם שפרה (בן צבי) דחתה את נסיעתה למחר. 

שפרה בן צבי


אין לך מושג כמה אני הייתי נתון במצב של כל מיני תוכניות שלא ידעתי איך ומה לעשות ממש.ראשית כל היה לי כבר ברור משלא אוכל לנסוע הביתה ביום שישי כמו שחשבתי , מפני שהשבת מתקיים טיול מקצועי של ארגון המטעים של המחוז הזה.
הטיול מתקיים בתל יוסף , עין חרוד, וכפר יחזקאל.תארי לך כמה שקללתי את הארגון הזה , על משהוא מוכרח דווקא לסדר את הטיול בזמן שברצוני לנסוע הביתה, אבל בכל זאת ההכשרה קודמת לכול, ואני הייתי מוכרח לוותר על הנסיעה שלי אליך.


נשאר לי רק לקוות שהקבוץ ייסע לטיול לעמק חפר ביום ראשון. נוסעים מפה שני אוטומובילים לטיול של יום אחד, אחד לגליל ואחד לעמק חפר. ואני כל הזמן קיוויתי שייסעו לעמק חפר ביום ראשון, אז הייתי נוסע אתם עד לבית וכבר נשאר לכמה ימים, והנה רק עכשיו  נודע לי שהטיול הוא להפך, ביום שבת לעמק חפר וביום ראשון לגליל.
ובכן התבטלו מכל התקוות שלי, ועכשיו אינני יודע בעצמי מה עלי לעשות. לו קבלתי כסף מועדת חברים הייתי נוסע ביום ראשון ברכבת הביתה, אבל אני כבר לא מאמין שהם ישלחו לי, עכשיו לבטח נוסעים דווקא באוטו שלנו לחיפה הרבה, זאת אומרת שאני כבר אהיה מוכרח לדחות את בקורי.
העיקר, שיש לי מצב רוח נורא, אני כבר הייתי כל כך מוכן לזה. כבר ציפיתי בכיליון עיניים...
ביום שבת הייתי בנהלל , אבל במקום להסתכל בכינוס ובמשחקים, הלכתי עם רחל (גוברמן) לבקר בכמה גנים. הייתי בבית ספר לבחורות ובקרתי בגנים שלהם, וגם בקיבוץ " עינות ".
התרשמתי כל כך, שבשובי התחלתי לנהל תעמולה בין העובדים שלנו, לסדר טיול מקצועי של עובדי הענף שלנו. הם עושים את זה כמעט כל שנה והשנה עוד לא עשו שום טיול.
העיקר שהתעמולה שלי השפיעה והתחילו באמת לדבר על זה וכבר הציעו שמיד השבוע בחגים.
נבהלתי ממש וחדלתי כבר להזכיר על זה ורציתי מאוד שהם ישכחו קצת על זה, עד אשר אסע הביתה לחג, ואיזה שבוע אחרי זה לעשות את זה. אבל בינתיים באה הצרה מצד אחר לגמרי, וזהו שנתקבל המכתב על הטיול הזה של הארגון.
יהודית נחמדת! אין לך מושג כמה אני מצטער על כל זה, אני מאוד רוצה כבר לראותך. אני נורא מתגעגע.
רק נחמה אחת לי מכל העניין הזה וזהו שסוף סוף אוכל מחר לנסוע לג'הרה (ג'וערה), בביקור הזה של המהנדסים. כתבתי פתקה לאברהם (פיין) והוא סדר עבורי מקום. היה לי רק קצת לא נעים לגבי יחזקאל (שביט) אני כתבתי בשם שנינו. וכשאברהם ענה לי, הוא כתב שיש מקום אחד ושאני אחליט מי שיסע.
אבל הוא וויתר לי ואני ברצון רב קבלתי את הויתור  שלו.
ובכן יהודית, אני לא ארבה בכתיבה , אני בכל זאת מאמין שבקרוב נתראה, אם תהיה איזו התפתחות חדשה אודיע לך, או שאפתיע אותך. אני חושב שאת לא תתנגדי לזה שאני אפתיע אותך ואכנס לחדרך מבלי שאת תחכי לי, רק תיזהרי!!!
מה שאת יכולה לעשות זה ללחוץ על ועדת חברים שישלחו לי את הכסף.
דרישת שלום וחדשות שונות מאתנו תשמעי כבר משפרה (בן צבי). אני רק מצטער שלא יכולתי יותר להקדיש לה זמן ולא הספקתי אפילו להראות לה כהוגן את המשק , המטעים וכו'...
ובכן שלום רב ולהתראות
שלך אפרים

יהודית! אני בא מג'והרה, אין לי הרבה מה להוסיף יתכן שאבוא מחר ויתכן שרק אחרי החג. חבל שטלפנת. הטיול המקצועי גם כן בספק ויתכן מאוד שאבוא מחר הביתה, זה לא בטוח.




אברהם פיין מסביר לחיים ויצמן שבא לביקור בג'וערה על הסביבה 1937

רכבת העמק- באדיבות ויקופדיה תמונות


רחל וישראל גוברמן בשנות החמישים

 



אין תגובות :

הוסף רשומת תגובה