יום שני, 13 במרץ 2017

כך ניצחנו את האבן- סיפור הקמת קיבוץ עין השופט (18)







רצח אברהם גולדשלגר


המכה הראשונה שניחתה על החברים בג'וערה באה בעקבות רצח אברהם גולדשלגר מקיבוץ משמר העמק שהיה מדריכם.
    ביומנו כותב איבי גולן:
28.2.1938 –גולדשלגר הגיע ממשמר העמק  לג'וערה.בשתים וחצי גלודשלגר ויוסף איזן (איתן) יצאו בדרך חזרה למשמר העמק. הם הגיעו לשביל המסתובב סביב צלע גבעה באדמת אבו שושה.ירו עליהם ארבעה ערבים מזוינים ברובים צבאיים, מתוך עמדת אבנים שהתקינו במשך היום על יד השביל. שלשה כדורים פגעו בחזה של גולדשלגר שנפל על הפנים קדימה. יוסף שאל: קבלת?
אבל גולדשלגר היה כבר בלי הכרה. יוסף הצליח להימלט ולהזעיק עזרה.
חודשים אחר האירוע המכאיב הזה נרצחו אפרים טיקטין ואליעזר קורנולד ביריות של כנופיות מרצחים 
בדרך בין יקנעם-לעין השופט (ג'וערה). 

גולדשלגר כבן עשרים - באדיבות ארכיון משמר העמק



 בספר-" תכלת וקוצים "
שכתב  ע. הלל
 כתוב:
 " מזה זמן מה, מאז פרצו ה"מאורעות" , מדי לילה נשמעו יריות. החברים טרם התרגלו להאמין שהערבים , שכנינו מאבו - שושה ורובייה, אנשים רעים כל- כך. ואולי פשוט ממאנים להאמין. פתאום נפלה השמועה: גולדשלגר נרצח בדרך מג'וערה ירו בו ערבים והרגו אותו. העבודה הופסקה והחברים התגודדו בקבוצות. התלחשו רגע, ושבו ושתקו . ואנחנו הילדים , כמותם. אווירון בריטי קטן חג מעל ההרים. והחברים אמרו שהוא מחפש את הרוצחים. בלוויה ,  כשקברו את אברהם גולדשלגר , הייתה דממה גדולה ורק  הרקפות והכלניות פרחו בשפע, כאילו  לא נהרג איש.
כשהפר נגח את צ'לנוב והרג אותו, ידענו שדבר כזה יכול לקרות כמו בטבע. אבל את גלודשלגר רצחו אנשים שגם להם , בוואדי, יש אישה כמו רוזה , שכעת היא אלמנה , וילדים כמו עוזי וצביקו, שכעת הם יתומים.
את זה קשה היה להבין ועוד יותר קשה - להאמין. אבל הערבים רצו שנבין , על כן הם היו מבעירים את השדות ואת היער שלנו, והשלהבות הגיעו עד לב השמים. אבל גלודשלגר לא ראה. לא את השדות הבוערים ולא את היער העולה בלהבות.
כי הוא היה כבר מת. "

אברהם בג'וערה חצי שעה לפני הרצחו





אין תגובות :

הוסף רשומת תגובה