יום שבת, 15 באפריל 2017

כך ניצחנו את האבן - סיפור הקמת קיבוץ עין השופט (42)


זאב שרף (שר הכלכלה והמסחר ) מגיע לפתיחת מפעל המשנקים 1966 מלווה באלכס מאיר 


חבלי גידול במשנקים

18.11.1977
דוב ורדי משוחח עם משה שוק

אנו עדים להתפתחות "סוערת" ב "משנקים" ממפעל קטן עברתם להיות מפעל לייצוא. זה דורש בוודאי ארגון אחר בין היתר, הערכות אחרת איך עומדים בזה?
היקף הייצור של המפעל מאז שרכשנו את הידע לייצור מוצר המוני ולא מוצר ספציפי-כמו עם הידע של "קנובל"-זהו שינוי המחייב אותנו להבטיח אספקה בכמויות גדולות משהיינו רגילים בעבר.
לדוגמא,הצריכה של הלקוח הכי גדול בארץ למוצר המוני מהסוג שלנו מגיע ל- 150.500- 100.000 יחידות, בשעה שעם "הפרפקט סטארט" איננו מגיעים אלא ל-40-30 אלף.
לעומת זה הלקוח בחו"ל דורש כמות בסדר גודל של מאות אלפים יחידות ממוצר כזה,והוא איננו מעוניין להתפזר על יצרנים רבים. עובדה היא,שאנחנו כבר משווקים ללקוח אחד בחו"ל קרוב ל-500.000 משנקים לשנה,וזה מהווה 30% מכל הייצור-כולל כל סוגי המוצרים.
אם כבר קפצנו לתוך עניין הייצוא, טרם נמשיך, מה צפוי לנו מהמדיניות הכלכלית החדשה?
לגבינו השאלה מה יהיה המצב ביחס לתמריץ שקיבלנו, שהיה די גבוה. ניתן לומר שכיום 15 ל"י לדולר איננו מדביק התמורה שקיבלנו עבור דולר בעבר. אמנם קיבלנו 14 ל"י לדולר לפחות. נכון שתהיה הקלה קטנה עם הורדת מכסים-אך אין זה עונה על ההתייקרות.
אז איך ניתן להתגבר?
יש לי תקווה שיצטרכו ללכת במשהו לקראת היצואנים. נתנחם בזה שהבעיה שלנו היא כמו אצל רוב היצואנים העובדים בערך מוסף שבסביבת ה-50%, אך אם נעמדה השאלה איך מתגברים,הדרך הספציפית שלנו, קודם כל,לתקוף את הבעיה על-ידי מציאת מקורות יותר זולים לחומרי גלם.
הדבר השני-ייעול וחיסכון בעבודה, הורדת כמות הפסולת והשאיפה הנכספת להגביר את הרווחיות, פירוש הדבר-ניצולת יותר גבוהה של אמצעי הייצור. ניתן להגיע, אני מאמין,לתוספת ייצור של 50%.
אם תגבירו את הייצור-יש לכם שוק?
עכשיו דחינו אנגלי שהיה נכון לקבל כמויות גדולות מאוד,כי לא יכולנו להבטיח אספקה בכמויות כאלה. ועוד, התחשיב שלנו (כלפי המדיניות החדשה) הראה שהמחיר לא מעודד. אך אילו היינו יותר יעילים כפי שציינתי קודם,יכולנו לקבל על עצמנו גם הזמנה מעין זו.
אני מאמין שאפשר למצוא שווקים.

נו תגידו מה נשתנה? 




תוצרת המשנקים


אין תגובות :

הוסף רשומת תגובה